Herken jij, dat je als deelnemer van het van het Sociaal Wijkteam, net als de anderen een deskundige professional bent, maar dat dit soms niet leidt tot de samenwerking die je voor ogen hebt? Alle deelnemers hebben kennis, ervaring en vaardigheden op hun eigen gebied en iedereen heeft een maatschappelijke en sociale doelstelling maar het lukt niet altijd om gewoon ‘goed hulp te verlenen’. Het wijkteam krijgt met allerlei zorg- en welzijnsvragen te maken, waar niet 1-2-3 een oplossing voor is. Hierdoor komt de hulpvrager soms in de knel en dat is wat het wijkteam nu juist niet wil. 

Maak kennis met ‘Geweldloze Communicatie’ en leer hoe je deze manier van communiceren kunt toepassen in je functie als deelnemer van het Sociaal Wijkteam, CJG of andere functie binnen het Sociaal Domein

Je bent deelnemer van het Wijkteam en als hulpverlener ben je oplossings- en toekomstgericht, je kan goed samenvatten, stelt verhelderende vragen, her-etiketteert standpunten & visies en je weet verantwoordelijkheden van alle deelnemers te onderscheiden.

Leer omgaan met conflicten op je werk
Leer geweldloos communiceren – Foto: Thirdman op Pexels.com

Tot dusver de beschrijving van de succesvolle hulpverlener van het Wijkteam die je nu al bent. 

Misschien wil jij – en jouw team – nog meer oefenen met de meest lastige zaken die je als deelnemer van een Wijkteam tegenkomt, bijvoorbeeld:

  • Een (v)echtscheiding waar kinderen de dupe worden en tussen ouders in komen te staan;
  • Een woningontruiming die binnen een kort tijdsbestek plaatsvindt;
  • Onrust bij buren veroorzaakt door een persoon met psychiatrische klachten;
  • Jongeren die veel schoolverzuim hebben, waar ouders/verzorgers hun grip op hebben verloren;
  • Zorgen over een oudere die kampt met Dementie waar de hulp niet binnen mag komen;
  • Verwaarlozing en vervuiling van mensen, dieren en hun woning. 

Ook in deze problematiek wil het Wijkteam de mensen weer op ‘de rit’ krijgen en daarvoor heb je de hulp en samenwerking nodig van meerdere instanties.

In een training van 1 dagdeel leer jij en jouw team:

  • Hoe jij je eigen expertise inbrengt in het Wijkteam.
  • Om vanuit een neutrale en onafhankelijke positie de zorgen en krachten binnen een casus in beeld te brengen. 
  • De belemmerende en bevorderende factoren te inventariseren van de bevindingen van alle deelnemers die aan tafel zitten.
  • Door een oplossingsgerichte benadering de deelnemers van het wijkteam te stimuleren om tot een gezamenlijke – voorlopige – overeenstemming te komen en vast te leggen in een beknopt verslag.  Je kunt het Wijkteam nu ook voorzitten
  • Een positief kritische vraagstelling te hanteren, zonder veroordeling van de betrokken hulpvrager(s) of hulpverlener(s) zodat iedereen bereid is tot (een vorm van) samenwerking. 
Hoe leer je omgaan met een conflicten
Leer omgaan met een conflict – Foto: Alex Green op Pexels.com

De training is gestoeld op de zijnswijze van de Geweldloze Communicatie (bron: Nonviolent Communication by Marschall Rosenberg). Zie hiervoor ook mijn blogs over geweldloos communiceren.

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze training en wil je meer weten? Klik op de onderstaande knop en maak vrijblijvend een afspraak.